W naszym repertuarze jest już 7 spektakli.
Zobacz nasze spektakle!
BABY BLUES
– minimusical o czterech kobietach w Szkole Rodzenia. Każda z bohaterek: Kasia, Ola, Ewa i Agnieszka niesie ze sobą własny bagaż doświadczeń. Słodko-gorzka komedia o współczesnych kobietach, ich sile i przeciwnościach losu, którym stawiają czoła. Jak zawsze – z dobrym zakończeniem.
AUTOR: JAN JAKUB NALEŻYTY
REŻYSERIA: PIOTR DĄBROWSKI
Muzyka: Roman Czubaty
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
Teksty piosenek: Jan Jakub Należyty
Przygotowanie wokalne: Dorota Wasilewska
Choreografia: Wojciech Blaszko
Obsada:
Agata Darnowska, Natalia Pietrasz, Anisa Raik, Kamila Klimczak/Karolina Gorzkowska
MAŁŻEŃSTWO WE FRANKACH
Sąd unieważnia małżeństwa, kredytów niestety nie. Byli małżonkowie, z kredytem we frankach szwajcarskich ukrywający fakt rozwodu przed rodzicami, którzy… postanawiają się rozwieść. A w tle najpiękniejsze piosenki o miłości. Skąd ta miłość po rozwodzie? Z zobowiązań zawodowych, bo nasi bohaterowie to artyści. Do tego teść – były wojskowy i teściowa – pani profesor na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Choć kredyt sam się nie spłaci, jak zawsze, możecie Państwo liczyć na szczęśliwe zakończenie. Występują: Julita Kożuszek, Renata Pałys, Dariusz Gnatowski i Jan Jakub Należyty.
AUTOR: JAN JAKUB NALEŻYTY
REŻYSERIA: DARIUSZ GNATOWSKI/ JAN KORWIN-KOCHANOWSKI
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska -Należyty
Obsada:
Sylwia Chludzińska, Maciej Luśnia, Renata Pałys, Jan Korwin-Kochanowski
MĄŻ I ŻONA
Aleksander Fredro
„Mąż i żona” – czyli przyjaciel przyjacielowi rogaczem. Genialny Aleksander hrabia Fredro opisał zawsze aktualny problem zdrady, więc dopóki będą: mąż, żona i przyjaciel, dopóty trofea myśliwskie nie tylko dla ozdoby będą wisiały, ale ku przestrodze. Spektakl wyreżyserował Maciej Luśnia w smacznej, wyrafinowanej konwencji lat dwudziestych ubiegłego stulecia.
REŻYSERIA: MACIEJ LUŚNIA
Scenografia i kostiumy: Ewa Cisowska
Nagrania, instrumenty: Marceli Luśnia
Układ tańca: Karol Donda
Pracowni krawiecka: Barbara Czerwińska –Cakpo
Obsada:
Maciej Luśnia, Jan Korwin-Kochanowski, Aneta Gierat, Natalia Pietrasz
TRZY RAZY ŁÓŻKO
Prywatne życie aktorów! Namiętności, wątpliwości, kłótnie i ważne decyzje podejmowane w pościelowych dekoracjach. Do tego teściowa, która zaraz przyjedzie i karp, przez którego nie można się wykąpać. Samo życie.
Ta komedia małżeńska cieszy się rekordową ilością przedstawień (ponad 600). Tłumaczona na niemiecki, angielski i bułgarski.
AUTOR: JAN JAKUB NALEŻYTY
REŻYSERIA: PIOTR DĄBROWSKI
Muzyka: Mariusz Telicki
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
Obsada:
Marek Siudym, Ewa Romaniak, Pamela Adamik, Bartosz Buława/Andrzej Popiel
VIAGRA I CHRYZANTEMY
Ona – dystyngowana wdowa, ON – nieokrzesany kamieniarz. Błąd ortograficzny wykuty w marmurze staje się fatalnym początkiem ognistej znajomości niespełnionej primadonny, dziś nauczycielki śpiewu z pragmatycznym, zadowolonym z siebie rzemieślnikiem. Ona zobaczyła błąd, on „nawet zaliczki nie zobaczył”. Do czego doprowadzi jego absolutny brak słuchu i ogłady w konfrontacji z jej słuchem absolutnym i nieskazitelnymi manierami? Czy leki na potencję przyniosą spodziewany efekt? Co wyniknie z lekcji śpiewu, które On postanawia wziąć u niej w ramach zapłaty za wykonaną pracę? Mówi się, że od miłości do nienawiści jest bardzo blisko, czy może być odwrotnie?
AUTOR: JAN JAKUB NALEŻYTY
REŻYSERIA: PIOTR DĄBROWSKI
Muzyka: Dawid Sulej-Rudnicki
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Żukrowska – Należyty
Obsada:
Viagra i Chryzantemy: Marek Wolny, Ewa Romaniak/Ewa Dałkowska
GWAŁTU, CO SIĘ DZIEJE!
Fredrę trzeba czytać nadal. Nie jako autora błahych komedyjek, bo takimi nie są, lecz jako wnikliwego racjonalistę, który doskonale umiał oddać ludzkie charaktery i postawy. Zwłaszcza – arcypolskie, charaktery i postawy.
Nie inaczej jest ze sztuką „Gwałtu, co się dzieje!”, napisaną przez Aleksandra Fredrę w roku 1826. W tej komedii, pełnej przewrotnego humoru, autor pokazuje nam postawiony „na głowie” świat: oto kobiety przejmują władzę (na razie w małej sandomierskiej mieścinie – Osieku), a mężczyźni zakładają sukienki i zajmują się czynnościami jak dotąd uważanymi za kobiece: szycie, haftowanie, przędzenie, chodzenie na targ po zakupy, niańczenie dzieci etc. W wiekach XVIII. czy XIX. taka historia była nie do pomyślenia. A jednak – czy Fredro dotykając tego tematu nie wyrastał ponad swoją epokę i nie przewidział czegoś, co już dzisiaj, dwa wieki później, takim szokiem nie jest?
Czy dziś kobiety nie przejmują władzy w różnych dziedzinach?
W polityce? I bardzo dobrze. Fredrze chodziło zapewne o to, żeby to nie były głupie kobiety. Dopowiedzmy – głupi mężczyźni też nie. Nam też o to chodzi. Ale czy w tamtych czasach mógł inaczej rozłożyć akcenty? Starał się. Przecież mężczyznom oddającym szable słabszej, a piękniejszej płci, równie mocno się tu obrywa. W inscenizacji Krakowskiego Teatru Komedia, w reżyserii Macieja Luśni, akcenty i myśl Fredry wydają się być klarownie wyważone. Napisana i zaaranżowana specjalnie do tego spektaklu muzyka, oryginalnie zaprojektowana scenografia i kostiumy, w końcu obsada oraz gra aktorska – to wszystko sprawia, że przesłanie wydaje się być mocne i bardzo aktualne. Jak brzmi? Trzeba przyjść na spektakl i samemu się przekonać.
AUTOR: ALEKSANDER FREDO
REŻYSERIA, MUZYKA, ARANŻACJE I OPRACOWANIE MUZYCZNE, OPRACOWANIE TEKSTU: MACIEJ LUŚNIA
Muzyka, gitary akustyczne, elektryczne, programming: Marceli Luśnia
Nagrania, pozostałe instrumenty, mastering: Jarosław Olszewski
Pracownia krawiecka: Barbara Czerwińska Cakpo
Scenografia, kostiumy: Ewa Cisowska
Scena, nagłośnienie, światło: Ekipa Krakowskiego Teatru Komedia
Produkcja: Krakowski Teatr Komedia 2022
Obsada:
Tobiasz: Maciej Luśnia
Urszula: Aneta Gierat
Kasper: Łukasz Żurek
Barbara: Natalia Pietrasz
Błażej: Jacek Buczyński
Agata: Sylwia Chludzińska
Kasia: Patrycja Bukowczan
Doręba: Jakub Wierzejski
Grzegotka: Marek Wolny
Makary: Jan Korwin-Kochanowski
Bekiesz, Mieszczanin: Mateusz Dewera
ZEMSTA
Pewnie najlepsza, na pewno najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry – „Zemsta”. Porwać się na takie przedsięwzięcie jest nie lada wyzwaniem. Nie dość, że sztuka napisana jest w większości regularnym wierszem, to jeszcze tak genialnie przedstawia ludzkie charaktery. Piętnuje również nasze najgorsze cechy, ale przecież nie sprawia, że na scenie oglądamy jakieś monstra, karykatury. Nie. Widzimy nas i nasze warcholstwo, pieniactwo, obłudę, skłonność do intryg, fałszywą skromność, fałszywą pobożność, chęć do rozróby, tchórzostwo, ale też potrzebę miłości i jej poszukiwanie.
Tylko Fredro tak potrafił – pod pozorem komedii, żartu, lekkości dowcipu, opowiedzieć o naprawdę poważnych naszych – bez nadużywania tych słów – narodowych przywarach. Które, po dziś dzień, są wciąż tak aktualne.
Nie jest to uwspółcześniona wersja „Zemsty”. Gramy w scenografii i kostiumach zaprojektowanych dla nas i dla nas uszytych, „starających się” oddać tamtą epokę. Dajemy widzom niespodziankę – Prolog, a w zasadzie Epilog, który jest krótkim filmem toczącym się współcześnie na, bliskim Fredrze, zamku na Podkarpaciu. Gdzie? Odpowiedź „na żywo” w teatrze. Stąd „zagubienie” niektórych rekwizytów czy kostiumów z przyszłości tak, aby jeszcze mocniej uaktualnić całą hecę; by widz poczuł, że taki spór, przy odrobinie zmienionych „okolicznościach przyrody”, mógłby się dziś również toczyć.
Oryginalna muzyka napisana i nagrana do spektaklu, podobnie kostiumy i scenografia, wreszcie zaskakująca obsada aktorska oraz współczesne „smaczki”, powinny zachęcić Was do obejrzenia na żywo tej genialnej sztuki Aleksandra Fredry w naszej interpretacji.
Do zobaczenia w teatrze.
AUTOR: ALEKSANDER FREDO
REŻYSERIA, MUZYKA, ARANŻACJE I OPRACOWANIE MUZYCZNE, OPRACOWANIE TEKSTU: MACIEJ LUŚNIA
Scenografia, kostiumy, pomysł na Epilog: Ewa Cisowska
Muzyka, nagrania, gitary akustyczne, elektryczne, programming: Marceli Luśnia
Mastering: Jarosław Olszewski
Pracownia krawiecka: Barbara Czerwińska – Cakpo
Scena, dźwięk, oświetlenie, nagranie filmu: Ekipa Krakowskiego Teatru Komedia
Produkcja: Krakowski Teatr Komedia
Obsada:
Cześnik Raptusiewicz: Maciej Luśnia
Rejent Milczek: Jan Korwin – Kochanowski
Klara: Natalia Pietrasz
Wacław: Jakub Wierzejski
Papkin: Marek Wolny
Podstolina: Aneta Gierat
Dyndalski, Śmigalski, Perełka: Mateusz Dewera
Mularze: Mariusz Stasiak – Apelski, Bogusław Kofin (gośc)
Nasi
Partnerzy:
Kontakt:
tel. 538 100 038
kontakt@teatr-avangarda-warszawa.pl
ul. Czackiego 3/5
(Warszawski Dom Technika NOT)
00-043 Warszawa